Tumblr Icon RSS Icon

A case of classic Swift-Boating: How the right-wing noise machine manufactured “Climategate”

By Climate Guest Contributor  

"A case of classic Swift-Boating: How the right-wing noise machine manufactured “Climategate”"

Share:

google plus icon

The tale of the timeline

This is an excerpted Wonk Room repost.

In mid-November, thousands of emails from the University of East Anglia Climatic Research Unit webmail server “” a top climate research center in the United Kingdom “” were hacked and dumped on a Russian web server. Polluter-funded climate skeptics, along with their allies in conservative media and the Republican Party, sifted through the e-mails, and quickly cherry picked quotes to falsely accuse climate scientists of concocting climate change science out of whole cloth. The skeptics also propelled the story, dubbed “Climategate,” to the cover of the New York Times and newspapers across the globe. According to a Nexis news search, the Climategate story has been reported at least 325 times in the American press alone.

The hacked e-mails do nothing to change the scientific consensus that carbon dioxide emissions from fossil fuel use are raising temperatures and making oceans more acidic. As the right attempts to use the Climategate story to derail the Copenhagen Climate Change Conference this week, arctic sea ice is still at historically low levels, Australia is still on fire, the northern United Kingdom is still underwater, the world’s glaciers are still disappearing and today NOAA confirmed that not only is it the hottest decade in history, but 2009 was one of the hottest years in history. But how did the right-wing noise machine hijack the debate?

The methods for the right-wing political hit machine were honed during the Clinton years. Columnist and language-guru William Safire, a former aide to actual Watergate crook President Nixon, attached “-gate” to any minor post-Nixon incident as a “rhetorical legerdemain” intended “to establish moral equivalence.” (See phony manufactured scandals “Travelgate,” “Whitewatergate,” etc.) A right-wing echo chamber “” including the Rev. Moon-funded Washington Times, the Wall Street Journal editorial page, talk radio, and the constellation of various conservative front groups and think tanks “” would then blare the scandal incessantly, regardless of the truth. But the more troubling aspect of this gimmick is the increasing willingness for traditional media outlets, from the Evening News to the Washington Post, to largely reprint unfounded right-wing smears without context or critical reporting.

One of the most successful coups for right-wing hit men was the “SwiftBoat” campaign, a well financed effort orchestrated by lobbyists and Bush allies to smear Sen. John Kerry’s (D-MA) war record. But “Climategate” is no different, with many of the same conservatives actors playing their respective roles — as this timeline shows:

Nov. 17:

- RealClimate blogger Gavin Schmidt realized that someone was hacking his computer and downloading 160MB of files from a Turkish IP address. About an hour after the intrusion, a mysterious commenter at the climate skeptic blog Climate Audit posted a link to the hacked files with a note reading: “A miracle just happened.” Schmidt noted that, “four downloads occurred from that link while the file was still there (it no longer is).”

Nov. 19:

- Hackers then used a computer in Saudi Arabia to post the stolen e-mails, stored on a Russian server, on the climate skeptic website Air Vent.

- Skeptic blog “Watts Up With That” curiously is among the first blogs to posts the hacked e-mails.

- Chris Horner, an operative of the Koch Industries/ExxonMobil-funded Competitive Enterprise Institute, blogged giddily at National Review that although he had not been “able to fully digest this at present,” “the blue dress moment may have arrived” on climate science.

- Sarah Palin appears on Fox News’ O’Reilly Factor to discuss her new book. Palin and O’Reilly compare a young man who briefly hacked into her e-mail account in 2008, calling the incident “extremely disconcerting and disruptive” and “Watergate-lite.” O’Reilly and Plain do not discussed the hacked climate e-mails.

Nov. 20:

- In a front page article, the New York Times’ Andy Revkin reports that the e-mails “might lend themselves to being interpreted as sinister.”

- Myron Ebell, of the Koch Industries/ExxonMobil-funded Competitive Enterprise Institute, releases a statement pointing to the stolen e-mails to conclude that global warming science is “phony.”

- Reading reports on right-wing blogs on air, Rush Limbaugh dedicates a segment to the hacked e-mails, claiming they vindicate his belief that global warming does not exist.

- Conservative Ed Morrissey concluded the e-mails prove global warming is “not science; it’s religious belief.”

- Right-wing blogger Michelle Malkin cheers “the global warming scandal of the century,” adding: “The Chicago Way is the Global Warming Mob Way.”

- ExxonMobil-funded front group FreedomWorks blasts out an e-mail asking “Has the Global Warming Lie and Conspiracy Been Truly Exposed?”

- Marc Morano, a former Sen. Jim Inhofe (R-OK) staffer who helps to distribute climate change denying propaganda to a network of news outlets and conservative organizations, broadcasts Climategate to talk radio.

“” The Wall Street Journal’s environmental blog publicizes the conservative blogosphere’s furor: “this should get interesting “¦ Maybe this will spice things up.”

Nov. 22:

- Sen. David Vitter’s (R-LA) staff distributes a letter claiming the stolen e-mails reveal what “could well be the greatest act of scientific fraud in history.”

Nov. 23:

- Heralding the stolen e-mails, infamous climate science skeptic Sen. Jim Inhofe (R-OK) and Rep. Darrell Issa (R-CA) call for congressional investigations against climate scientists.

- Fox News’ Fox Nation headlines the e-mails: “Global Warming’s Waterloo

- Glenn Beck devotes both his radio and Fox News program to covering Climategate, claims the e-mails show a “brand new reality” on climate science.

- Investors’ Business Daily editorializes that the e-mails show that global warming is “junk science.”

- The ExxonMobil-funded Heritage Foundation publicizes the stolen e-mails.

- Right-wing activist Viscount Monckton says climate scientists are “criminals.”

Nov. 24:

- Fox News’ Stu Varney begins his daily coverage of Climategate. He continues to attack global warming science, using the e-mails, on both the Fox News and Fox Business network.

- Washington Times editorial board, Drudge Report, both chime in to claim hacked e-mails show global warming is not real.

Nov. 29:

- Fox News regular Andrew Breitbart calls for climate scientists to be killed over Climategate.

Nov. 30:

- Rep. Candace Miller (R-MI) issues a statement to demand for an investigation of Climategate, and begins speaking about it on the floor of the House. In the following week, Reps Jim Sensenbrenner (R-WI), Darrell Issa (R-CA), John Linder (R-GA), Bill Shuster (R-PA), Joe Barton (R-TX), Blaine Luetkemeyer (R-MO), Dana Rohrbacher (R-CA), Mike Rogers (R-MI), Dan Burton (R-IN), Steve Scalise (R-LA), Greg Walden (R-OR) and Charlie Dent (R-PA) begin blasting press releases on the subject.

Dec. 1:

- Newt Gingrich, who only 2 years ago said America must act “urgently” to address climate change, seizes on the stolen e-mails to spread skepticism of global warming science. Gingrich’s political attack group, ASWF, is heavily funded by coal interests.

Dec. 2:

- Right-wing billionaire David Koch, of the oil empire Koch Industries, sends his front group Americans for Prosperity to attend the Copenhagen conference to attempt to hijack the debate. AFP intends to “expose” the science using the stolen e-mails.

Dec. 3:

- Canada’s National Post reports that burglars and hackers have been attacking the Canadian Center for Climate Modeling and Analysis at the University of Victoria in British Columbia. In the lead up to the Copenhagen conference, Andrew Weaver “” a University of Victoria scientist and key contributor to the Nobel prize-winning work of the Intergovernmental Panel on Climate Change “” noted that his campus office was broken into twice and that a dead computer was stolen and papers were rummaged through.

- Saudi Arabian climate negotiators for the Copenhagen summit endorse Climategate, charging that the e-mail show “there is no relationship whatsoever between human activities and climate change.”

- Fox News’ Brian Kilmeade says “damning” e-mails show scientists who “think “¦ Antartica is becoming like the Bahamas.”

Dec. 4:

- NBC’s Nightly News with Brian Williams adopts right-wing Climategate smear: “Have the books been cooked on climate change?”

Dec. 7:

- ExxonMobil-funded think tanks the Heartland Institute and the National Center for Policy Analysis publicize the e-mails to “discredit” global warming science.

Dec. 8:

- The Wall Street Journal accuses climate scientists of being Stalinists.

- Fox News devotes a segment to a right-wing Rasmussen poll with a graphic that claims 120 percent of the public believes scientists falsified global warming data.

Dec. 9:

- Sarah Palin, who only weeks earlier decried the hacking of e-mails, writes in an op-ed that the Climategate e-mails are proof that anthropogenic global warming does not exist. The Washington Post publishes Palin’s op-ed, despite the fact it is riddled with errors and outright falsehoods.

Related Posts:

‹ Copenhagen, Day Four: Saving Forests as the Clock Ticks for Tuvalu

US Climate Envoy Claims We Were ‘Blissfully Ignorant’ Of The Greenhouse Effect Until Recently ›

10 Responses to A case of classic Swift-Boating: How the right-wing noise machine manufactured “Climategate”

  1. glen says:

    Dec 10:

    - AI Leshner, chief executive officer of the American Association for the Advancement of Science and executive publisher of the journal Science, writes an excellent response to S Palin and “climategate”.

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/09/AR2009120903860.html?hpid=opinionsbox1

    [JR: Yes, meant to post it. Thanks. Too bad this is only online, not print edition.]

  2. clarkbeast says:

    Ooh, gosh. Is it bad that I found that M4GW thing really funny?

    Anyway, seems like much of the gloating is turning to impotent rage as Climategate doesn’t turn out to be AGW’s “Waterloo.” This has turned out to be a good “teachable moment” for the public about science and will ultimately further discredit those making the “final nail in the coffin” pronouncements.

    Even though I’d sleep easier if they were right.

  3. ianam says:

    It’s not Climategate, it’s Climate-Boat.

    As for M4GW and Kerri Woodberg: Tricks of the trade are clever methods. The decline was in the temperatures inferred from tree rings — inferrences at odds with actual temperature data. If you don’t know that, you’re an ignoramus. And if you do know it then you’re dishonest. All deniers/”skeptics” are one or the other or both.

  4. George Darroch says:

    Andy Revkin. Always doing his bit to give the skeptics more credibility than they deserve. Always playing up the “controversy”.

  5. dhogaza says:

    Nov. 29:

    – Fox News regular Andrew Breitbart calls for climate scientists to be killed over Climategate.

    Shortly after the e-mails were published, apparently Professor Jones was give police protection due to threats he’d received afterwards, but I don’t know the exact date.

    Much more recently – 3 or 4 days – it was reported that the FBI was investigating threatening e-mails sent to I believe two people mentioned in the e-mails.

    Wish I had exact dates for those two tidbits, because the threats to scientists are part of the threat to science (i.e. attempts to intimidate, at the very least).

  6. Leland Palmer says:

    Hi All-

    Right on.

    What the Wonk Room said.

    Our corrupt political system, under the stress of climate change, is revealing itself for what it is.

    Wonderful article, worth studying, not just reading, and intensive investigation of the charges contained in it.

  7. Wilma says:

    I don’t understand. Why did Al Gore abruptly cancel a personal appearance in Copenhagen? Isn’t he a major player for climate change?

    [JR: Uhh, Gore's still speaking in Copenhagen.]

  8. From Peru says:

    I would have awarded with a “fossil of the year” price India :

    They are worried by their economic growth could be hampered by emissions reductions, while most of its population(that growth only affect upper classes, the peasants that form most of the population are now completely excluded from their industrial-centric scheme) is starving under the worst drought in 30 years.

    And are very busy to “clear the land from terrorists”(they want to say, Naxalite-Maoist insurgents) to give their corporations full access to the coal beds of Central-East India.

    So their paramilitary forces(yes, PARA-military, they doesn’t have the dignity for even sending regular troops)are burning villages and killing and torture every one suspected of supporting the insurgents.

    This is worse than a “fossil of the year”, I will call them “resurrected T-Rex fossil of the year”, as their environmental damage is not enought, they are doing Iraqs and Afghanistans with their OWN PEOPLE.

    WHAT A SHAME FOR THE COUNTRY OF MAHATMA GHANDI.

  9. From Peru says:

    And this is more misinformation from denialists, as denying Climate Change is not enough, look this WUWT post on Ocean Acification:

    http://wattsupwiththat.com/2009/12/01/oh-snap-co2-causes-ocean-critters-to-build-more-shells/

    So in the Parallel Universe where denialists live, an acidified ocean means the coral reefs and mollusk exoskeletons will grow *better*!