Former whistleblower Piltz on media comparisons between the Obama and Bush White Houses

Andrew Revkin raises the question on his New York Times Dot Earth blog of whether an instance of misleading Obama White House editing in a statement on the deepwater drilling moratorium is analogous to the Bush White House’s political interference with climate change communication. Revkin cites our 2005 whistleblower story on the oil industry lobbyist in the Bush White House who edited climate reports. “Same as it ever was?” he asks. Well “¦ no. It’s not the same as it ever was. And the question is misleading. Let’s put things in perspective”¦.

Rick Piltz is the guy who blew the whistle on the Bush Administration’s censorship of federal climate science. This is a re-post from his website, Climatesciencewatch.org:

Greenwire reported on November 10 (excerpt):

White House Changed Report, Implying Experts Supported Deepwater Drilling Moratorium — IG

By Katie Howell

The White House tampered with language in a controversial Interior Department report on its deepwater drilling moratorium, implying a group of independent scientists supported language recommending the ban, according to the agency’s watchdog.

Interior’s inspector general said edits made by the White House to the Interior report “led to the implication that the moratorium recommendation had been peer reviewed by the experts.”

At issue is the May 27 report on oil and gas drilling safety that was compiled at President Obama’s request after the Deepwater Horizon drilling rig exploded in the Gulf of Mexico, sparking the nation’s worst oil spill. The report made several recommendations for safety improvements at offshore drilling rigs and called for the six-month ban on deepwater drilling and permitting.

Interior Secretary Ken Salazar tapped 15 experts to review the safety recommendations made in the main body of the report, but they never endorsed the moratorium and later blasted Interior’s use of their names to support the ban”¦.

Interior Inspector General Mary Kendall said the White House made the changes during the editing process implying the advisers had reviewed the moratorium language”¦.

While the inspector general’s account says the report could have been “more clearly worded,” it does not fault Interior or the White House for deliberately misleading the public”¦.

Interior spokeswoman Kendra Barkoff also said there was no intent to mislead the public. “The decision to impose a temporary moratorium on deepwater drilling was made by the secretary, following consultation with colleagues including the White House,” she said in an e-mailed statement.

Barkoff noted Interior’s efforts after the report was released to apologize to the reviewers. And several of the advisers interviewed for the IG report said that after Salazar explained the issue, they believed that it had been a “mistake.””¦

The original moratorium discussed in the May 27 report was overturned by a federal judge in June, but Interior quickly imposed a new ban in July. That suspension ended last month.

The White House did not respond to a request for comment.

John Broder’s coverage in the New York Times on November 10 (“White House Editing Caused Drilling Ban Dispute”) included this:

Mary L. Kendall, the Interior Department inspector general, interviewed all the officials involved in preparing and editing the report and reviewed the e-mails between Interior and the White House in the final hours before the report was issued. She found that officials in the office of Carol Browner, the White House coordinator for energy and environment, had changed some wording and moved around some of the report’s findings in a way that made it look as though the independent scientists had endorsed the moratorium recommendation. Officials from the White House and Interior told Ms. Kendall that they had not intended to do so.

The original report said that the recommendations in the report had been reviewed by the panel of seven experts identified by the National Academy of Engineering. That statement was moved in the final report to come directly after the announcement of the six-month drilling ban, rather than after the safety recommendations. Ms. Kendall said that the placement of the sentence “implied that the experts had also peer reviewed and supported this policy decision.”

She noted that Mr. Salazar had promptly apologized to the experts “via conference call, letter and personal meeting.”

Revkin commented on this story on November 11 (excerpt)

Troublesome Blend: White Houses, Editing, Science

White House officials always tinker with the language in reports relevant to policy.

For the most part, such efforts are aimed at avoiding problems. But they sure can backfire.

During the Bush administration, reports dealing with global warming got a thorough going over, as I reported in detail in 2005 and periodically earlier than that. The goal, revealed in hand-written editing marks, was clearly to amplify uncertainty and remove verbiage that smacked of definitiveness.

Now a much-discussed report by the inspector general of the Department of Interior shows how officials in the Obama White House were responsible for a last-minute change in the language of a document on deep-water drilling safety that formed the basis for President Obama’s controversial decision in June to enact a six-month deep-water drilling moratorium “¦.

Obama administration officials last night stressed that they had publicly acknowledged the faulty wording as soon as the complaints brought the issue to light, saying it was unintentional and that apologies were made to the review panel (these points were acknowledged by Kendall).

That’s a more creditable stance than the one taken by President George W. Bush’s staff after the disclosures of edits to climate reports.

But it sure is hard to read the drilling safety report “” which sits unchanged on the Web with nary an asterisk to indicate the problem “” without concluding that the purpose of the editing was to give the perception of scientists’ and engineers’ support for the moratorium.

Judge for yourself. There’s a list of recommendations in the executive summary, capped with these:

The Secretary [of Interior] also recommends temporarily halting certain permitting and drilling activities”¦.

Directly after the moratorium recommendation comes the problematic line, which was moved to that spot from further down in the document on the day it was finished, according to White House e-mail messages described in the inspector general’s report:

The recommendations contained in this report have been peer-reviewed by seven experts identified by the National Academy of Engineering.

Here’s how Bill Burton, a White House spokesman, explained everything in an e-mailed statement late on Wednesday:

The White House properly coordinated review for a draft document, incorporating comments and feedback from White House offices and other agencies with expertise. Following a review that included interviews with peer review experts, the Inspector General found no intentional misrepresentation of their views. The IG further found that to the extent that there was any misunderstanding of their position, Interior acted quickly to correct it. The decision to implement a 6-month moratorium on deepwater drilling in the Gulf of Mexico was correctly based on the need for adequate spill response, well containment and safety measures, and we stand behind that decision.

Here’s how the Bush White House explained the edits of climate reports in 2005.

Same as it ever was?

Well “¦ no. The situations are by no means the same. Revkin could explain and acknowledge this more usefully if he didn’t frame the issue quite so narrowly.

We have raised some concerns about issues of science communication and scientific integrity under the Obama administration, most recently on October 27 in a post on NOAA’s communication about the BP Gulf oil blowout: “NOAA on the BP oil blowout: Is this any way to communicate science?”

In the case under consideration here, it appears that Carol Browner’s office in the White House edited a statement to appear, misleadingly, to put science on Obama’s side in what was, in effect, a policy and political decision. Without attempting to resolve here whether the drilling moratorium decision was correct, and without being privy to their internal editing process, suffice it to say they’re entitled to their policy, but not to misrepresent a scientific advisory group to suit political tactics — if that’s what they did.

But let’s put the matter in perspective. Revkin frames the question of the Bush-Obama comparison much too narrowly by focusing on the case of the oil industry lobbyist in the White House Council on Environmental Quality editing government climate reports to play down the global warming problem — which he did, of course, much to his discredit. And much to Revkin’s credit for covering this particular story so well.

The problem of the Bush administration’s misrepresenting of the scientific intelligence on climate change was about much more than the edits to reports. It included, to recall just a few of the modalities of the Bush-Cheney alignment with the global warming denial and disinformation campaign:

  • Restrictive communication policies that included efforts to prevent federal climate scientists and other researchers from talking to journalists about their findings. This included, most notably, the discredited attempt to muzzle Jim Hansen of NASA, as well as restrictions on Tom Knutson at the NOAA Geophysical Fluid Dynamics Lab, Jim Titus at EPA, and others whose cases received no press attention. A corollary tactic was to avoid or delay press announcements of research findings and responses to press inquiries as a means of blocking or discouraging public communication.
  • Censorship and politically motivated restrictions on congressional testimony by administration officials, most notably the removal, at the behest of Vice President Cheney’s office, of all substantive material from Senate testimony by Centers for Disease Control and Prevention director Julie Gerberding, on the public health implications of climate change.
  • Misrepresenting to the media the state of scientific discussion on the potential relationship between anthropogenic climate change and increased intensity of hurricanes.
  • The promotion of a political culture in the federal agencies that involved multiple additional forms of interference with federal scientists, particularly with regard to communication beyond the confines of the technical scientific literature — reportedly in hundreds of instances, as documented in surveys and case analyses undertaken by the Union of Concerned Scientists and the Government Accountability Project.
  • Official suppression of the use by federal agencies — and even references to — the National Assessment of Climate Change Impacts, a major study that was praised by the National Research Council. The National Assessment involved the efforts of hundreds of scientists and other experts, who produced a body of reports that was the most significant effort ever undertaken to establish a scientist-stakeholder interaction and assess the potential consequences of climatic disruption for the United States.

In my view this was the central climate science scandal of the Bush administration. I believe it is more significant — substantively, if not in the ease of concise and elegant framing as a narrative — than the iconic fox-guarding-the-henhouse White House editing that Revkin made the focus of his story covering my disclosures. The suppression of the National Assessment, and most importantly the process it had initiated, sent a cold message to those who had worked on it and placed value on it, and was part of a larger default on linking climate science to U.S. policymaking, especially on adaptive preparedness to climate change impacts.

  • Collusion with the global warming denial machine on the resolution of litigation in favor of the denialists, in particular on the lawsuits pertaining to the National Assessment by the libertarian (i.e., corporatist) Competitive Enterprise Institute.

The list goes on. The issues have been discussed and documented in detail on this website and elsewhere. I summarized them in my article “The Denial Machine,” published in Index on Censorship; in numerous interviews and talks; in congressional testimony before House and Senate committees; in a federal lawsuit Declaration; and so forth.

Revkin wrote some good articles based on information provided by myself and Jim Hansen. But much of the rest of this complex, interwoven story came out as a result of investigations conducted by Rep. Henry Waxman’s (D-California) staff on the House Oversight and Government Reform Committee, by public interest groups, by journalists writing in Rolling Stone and other publications, as well as in testimony and statements by government scientists and officials. Much of it was not covered in any detail in the Times.

So, even apart from the Obama administration’s quick acknowledgement of and apology for their error on the drilling moratorium statement, I believe the case of their misleading sentence is truly inconsequential compared with the Bush-Cheney administration’s eight-year-long, multifaceted campaign of censorship, denial, and general misrepresentation of the scientific intelligence on the threat of global climatic disruption. Bush-Cheney repeatedly subordinated scientific integrity to politics — and to a wholly inadequate policy on climate change. With their lack of integrity and accountability they abdicated responsibility both on national climate change preparedness and clean energy — not to mention adding to the threat to vulnerable people around the world from official U.S. climate contrarianism and inaction.

By framing his post to lead to the (“centrist”?) question, “Same as it ever was?” I think Revkin, in effect, feeds a “gotcha” mentality that, in this case, will be congenial to right-wingers. It’s not clear to me what motivates this, but I think it lacks a critical political perspective. I think we can hold the Obama administrration’s feet to the fire as necessary on proving their scientific integrity without suggesting misleading comparisons to their egregious predecessors. Revkin could and should have given a clear answer to his own question.

— Rick Piltz

JR: Bizarrely, Revkin sticks by the false equivalence in the comments at CSW. I’m with Dr. Jon Koomey on this one:

Alas, this is another example of false equivalence that emerges when journalists seek “balance” on topics that don’t fit into that framing. We all agree that the end result of the rewriting of the oil spill document created a false impression, and that this was a bad thing (the administration admitted this and apologized). But Andy acknowledges that the episode from the Obama team is an “isolated” one. Unfortunately , his post conveys the impression that this isolated example is somehow equivalent to the previous Administration’s extensive manipulations, and as Rick and Anne point out, that’s just silly. You don’t see the Bush people apologizing for anything, do you? Didn’t think so.